VISA (GERMANY)

03:08:00

As salam,

Hallo guys, memandangkan aku punya FYP dah suku jalan then aku macam lost so untuk refresh mood aku type entry baru. Keep typing ok. Kalau ada job secretary bergaji 8k keatas aku dah apply. keep typing, organizing and planning. Arghhh apa aku merepek ni.

Berbalik kepada topic, so let me share procedure nak apply visa. Since aku batch first yang sampai German, tak banyak guide yang aku dapat dari management. Everything search pak cik google, and aku berdiskusi among members yang dapat ISEM. Entry ni procedure visa tau, bukan procedure ISEM. Take note pada yang dah menanam impian dan pada yang dah apply ISEM.

Apply appointment online! Embassy tak kan layan korang kalau korang buat appointment by call. Korang kena check date yang available and please check 2/3 month in advanced. Since approval time untuk dapat visa paling cepat 4 week and paling lambat 8 week. Aku guide step by step ok, sebab aku tak nak korang lost macam aku lost masa first time buat. 



Check option Visa and Passport kat left bar website, and korang perlu baca requirement and perbezaan visa. Stricly different untuk setiap purposed. Visa student, internship and working. Document yang diperlukan pun slightly difference. Take note tau, even korang pergi masa internship tapi kau study kat campus in Germany , atau dalam erti kata lain internship with subject bukan practical in company korang dikira visa student bukan internship.

Bila dah tau status korang ni student ke intern or working baru la apply appointment online. Masa first time aku apply, aku ingat appointment ni ada test or sesi temuduga rupanya meleset sama sekali. Just drop document and pay some amount untuk visa. * Mybe ada depends on situations


Jenis visa yang korang apply juga memainkan peranan penting and kena tengok berapa lama korang akan stay di Germany. Untuk yang kurang dari 3 month kena apply Schengen Visa (Business, Tourism, Visit) dan kalau yang exceed that 3 month even 3 bulan 9 hari korang kena apply National Visa.



Ok now, apply online appointment just click continue, continue sampai jumpa contoh page dibawah. One more thing, online appointment ni untuk individual. Macam aku kebetulan masa dapat tawaran ISEM ni 4 orang so aku apply by drop email. 




Ni email address untuk apply grouping, list down nama student and purposed.



Then, selesai submit detail semua aku akan guide persiapan document yang diperlukan masa hari appointment korang dengan embassy. Aku hanya mampu share untuk part student sebab masa aku apply pun untuk student, korang doakan la aku boleh apply untuk kerja pulak nanti. hehe


Nampak tak ada beberapa type national visa, semua tu mempunyai different requirement interm of document tau. Ok korang click left bar untuk apply national visa categories and at the right bar ada application form. So please download applications form and print out. Ok ni listing document yang diperlukan.


Aku cuma perlu nak stress out beberapa perkara. 
  1.  Gambar visa : berlatar belakang putih, tapi make sure size pasport bukan saiz visa. 
  2.  Proof of financial : prepare siap-siap account statement dengan amount tertentu dalam account korang, dan ada copy account statement parent korang. Another option korang buka account di Deutsche Bank. Sebab sometimes ada problem tentang proof of financial. Kalau gagal meet embassy punya requirement, permohonan visa korang boleh dibatalkan. * Amount account ni, kena calculate dengan certain amount yang ditetapkan kali dengan berapa lama korang stay in Germany. Alhamdulillah masa aku agak mudah, compare dengan sahabat yang lain. Mybe disebabkan aku dapat scholarship dari Germany. So attached sekali document scholarship.


Amount ni perlu ada dalam account statement korang tu. Masa ni aku print diffrent statement dari bank yang berlainan. Kalau ikut pengalaman, guna CIMB account lebih mudah. Korang boleh print account statement tanpa perlu tunggu 3 bulan or akhir bulan. Just select date yang korang nak. Please remember kalau korang Maybnak user, account statement hanya boleh dikeluarkan 3 bulan sekali. * Jangan guna duit dalam account korang sehingga dapat visa! 

Aku rasa, ni je perkongsian yang boleh aku kongsi. Aku harap ini dapat membantu proses korang dapatkan visa dengan lebih cepat.Untuk pengetahuan korang operation hours embassy sangat singkat, so make sure semua document korang ada copy atau save dalam email atau handphone. Kalau ada sebarang pertanyaan, koram boleh DM private aku kat facebook dengan syarat introduce sikit ur self, sebab to be honest aku tak approved orang yang aku tak kenal and tak layan chat. Maaf aku tak sure kenapa comment box aku kat blog ni tak appear, aku dah change setting for many times. Noob betul!


Facebook : Migrara Aslar
Instagram : Migharara

Wassalam!







You Might Also Like

0 readers

thanks sweetheart

Subscribe