Kisah sepasang pengantin Syurga.

01:18:00



Seorang gadis yang terlalu istimewa, cantik paras rupanya, mulia akhlaknya, terjaga maruahnya oleh iman dan takwa kepada Allah SWT, mempunyai nasab yang paling bersih, suci dan tinggi kedudukannya di mata manusia dan di sisi Tuhannya. Anak perempuan seorang Nabi yang terpuji, dididik di bawah bimbingan wahyu Ilahi, hidup dalam naungan kasih sayang orang-orang beriman. Dialah Fatimah al-Zahra’, puteri Rasulullah SAW, wanita yang paling dikasihi dan dilindungi. Tahukah anda apakah persediaan majlis kahwin Fatimah al-Zahra’ dengan Saidina Ali bin Abu Talib?
1. Alat menggiling gandum.
2. Alat penumbuk.
3. Kulit yang disamak.
4. Bantal yang berisi daun-daun kering dan biji kurma.
5. Sebuah bekas air.
6. Sebiji pinggan.
Abu Bakar menangis ketika melihat keadaan persediaan perkahwinan puteri Rasulullah SAW itu. Beliau bertanya: ”Ini sajakah bekalan untuk Fatimah? Nabi SAW bersabda: ”Wahai Abu Bakar ini semua sudah cukup banyak untuk orang yang masih hidup di dunia.”
Wahai pengantin yang paling agung, kemuliaan itu terletak pada hati yang beriman dan amal yang saleh. Bukan banyaknya harta dan kemewahan, keturunan atau pangkat dan jawatan. Secantik-cantik pengantin adalah sepasang hamba Allah yang tunduk dan taat hanya kepada-Nya.

You Might Also Like

0 readers

thanks sweetheart

Subscribe