Bila kau belum cukup sempurna

03:52:00

As salam,

Entry kali ni unsur islamic sikit. I know everyone are waiting my German story. Guys, this also part of my experience. Benda ni lagi beri kesan mendalam dalam diri aku.

Macam yang kalian tahu aku stay in germany now. So totally not islam country. Honestly aku tak rasa susah mana stay sini. Just apa yang tidak aku duga, bila mereka berminat dengan islam dan mereka bertanya tentang islam dengan aku. Hamek kau sebiji!

Dulu sekolah agama selalu skip, bila ada usrah lari. Now kau menjawab. Dengan rasa rendah diri, malu dan sometimes aku rasa takut. Aku merasakan ini part of amanah and tanggungjawab as a muslim to clarify and answer all their question. Sampaikan walau sepotong ayat.

Sometimes soalan yang diberi tidak lah susah just the basic of islam.. But, sebab aku rasa aku tak praktikkan islam dengan baik aku jadi serba salah. Nak cakap, bila cermin diri tak seperti yang diperintahkan. Just think and feel hinanya aku. Hina sebab sukar mempertahankan agama aku dan mengamalkan ajaran agama aku.

Islam is the way you are. Macam mudah je, tapi berhadapan dengan persoalan dan jawapan kau bercanggah dengan apa yang kau lakukan. How they will think bout your religion.

Aku rindukan usrah di malaysia, i know im not the best muslim. Kumpulan kecil yang selalu memberi kekuatan. Dengan pengalaman ni aku mengharap ini hijrah terbaik dalam hidup. Kemana aku melangkah i just remember ' datang aku kerana tuhan, biar aku pergi diterima tuhan'

Maaf kalau yang follow facebook dan insta aku merasakan aku tak mempraktikan islam dengan baik.  Doakan aku.


Salam asyura dari bumi german.

You Might Also Like

0 readers

Subscribe