Universal Studio Singapore

12:30:00

Salam,

                         

     Nak type entry tentang short vacation ni aku rasa paling lama berfikir. Make it real. Ok, actually ni first time aku join holiday obersea.. So aku takut-takut , plus ni strict country, tak boleh makan gula getah, no littering , no smoking (even aku tak smoking) sebab neves so aku memikirkan perkara negative. Currency ia pun besar dari malaysia. 1 SGD = RM 2.45+.. so bagi backpackers yang joint budget trip agak terkulat-kulat memikirkan , kalau apa-apa acane nak survive. So dengan itu aku aku membuat keputusan membawa bestfrenggg aku yang biasa jejakkan kaki ke Singapore. ( Yes! Plan holiday dah green light)

     Aku join trip adik officemate aku, pegi by group tapi sampai je pintu masuk USS semua pakat-pakat hilang. Nasib ada best friend. hahha.. Aku just bayar pakej RM 195/sorang (include bas pergi balik dan tiket masuk USS) . Harga ni dari Jb-Sg. Kalau korang peserta lain yang datang dari pelusuk 13 negeri yang lain, harga mungkin berlainan sebab plus charge korang bermalam di Tune Hotel Johor.

     Sambil aku belanja gambar yang super duper banyak ni, korang amik la sikit tip yang aku bagi. Ok, aku sarankan korang masuk je USS amik dulu maps dan korang start journey korang dari Magadascar. Why? Sebab kalau korang start dari Hollywood , korang takkan sanggup nak queue panjang untuk main game. Aku sampai sana, lebih kurang 10 pagi tapi pun dah ramai walaupun weekdays. Sedey.


Sambil queue ,sambil tu tengok maps , sambil tu plan next journey. Setiap attractions ada mesin estimate queue time. So kalau korang tengok mesin tu queue time 40 min baik korang bla pi tempat lain. 

  








Banyak-banyak attractions yang super duper awesome bagi aku adalah bermain 
1. Jurrasic Park Rapids Adventure kat The Lost World. Kat game ni, tak mampu nak amik gambar sebab korang akan basah. 
2. Ancient Egypt, Korang boleh uji tahap keberanian korang untuk menghadapi mumia dan kelajuan indoor roller coaster. 
Aku naik dua kali bagi game tersebut. 





Ni kat area Sci-Fi City. Kat sini ada satu attaractions yang dah tutup. Yakni, outdoor roller coaster yang bapak tinggi dan menggerunkan. Actually ia baru je closed untuk umum, start from July 2013. So aku dan best friend plan main game Accelerator. Ok la untuk kekanak.  Sci Fi City ni aku recommended bagi peminat tegar cite Transformers. Korang boleh borong gambar bersama Transformers atau cenderahati lain. But! Korang akan loser bila terlepas game Transformers The Ride , The Ultimates 3D Battle. Thumb up!! Aku tak nak cite, korang pegi rasa sendiri. Yang pasti aku naik dua kali jugak. 

Ok, gambar berikut ketika aku berada di New York. ecece, cite nak gempak. Ni lagi satu attraction bagi korang yang rasa curios bila tengok cite omputih. Korang leh hilangkan rasa sifat ingin tahu bila korang joint  show 'Light , Camera Acction! Hosted by Steven Spielberg'. Bagi parent yang bawa anak kecil yang suke sangat Sesame Street pergi serbu Sesame Street Spaghetti Show. 



Memandangkan kiteorang pergi weekdays so kiteorang terselamat dari queue panjang untuk merasai top games. Bagi yang gila bergambar korang boleh begambar puas-puas dan buat perangai seperti duckfaces or anything untuk fight-fight dengan animasi yang sedia ada. 




Lunch time we all pilih Friar's. Harga murah je kalau dalam SGD.. aku pilih makan ala-ala G-Wrap dan bestfriend pilih makan Chicken Chop. Kenyang. 
Total SGD 24.++


Kalau korang stay sampai petang dan dah habis main semua game. Korang boleh tengok show. Tapi bagi aku, semua show more pada budak-budak kecik. Better Korang pergi tunggu Transformers keluar , or beratur untuk bergambar dengan cartoon febret korang.







Ok! Ni live show yang korang wajib tengok. Memang awesome, Nasihat aku, make sure sampai awal untuk korang pilih seat tengah. Tengah tau, kalau korang pilih depan memang rezeki korang la. hahahaha. Show ni sehari tiga kali je. Location ia agak tersorok sikit. Ia diantara Far-far Away dan The Lost World. Aku pegi tengok show ni pukul 5.30 petang.




Bagi peminat Sesame Street Korang boleh stay kat International Library, 6.00-6.30 petang.





Lastly before balik aku beli botol air USS  lebih kurang SGD 13.00. Nak belikan orang lain over budget pulak. Sorry.


Lain-lain tip.
1. Better pakai selipa or sandle.
2. Bawa makanan ringan macam coklat dan gula-gula
3. Bawa mineral water
4. Bawa camera
5. Bawa beg kecil sebab locker tempat simpan barang kecil dan korang boleh usung masa main game
6. Pkai baju yang selesa

For those yang nak quote harga USS ni boleh click : BT Tune Holidays

You Might Also Like

2 readers

  1. awww..best nya..jeles la tgk gambar tuu..

    http://pesanancinta.blogspot.com/2013/11/budak-sekolah-zaman-sekarang.html

    ReplyDelete

thanks sweetheart

Subscribe