Belajar menjadi lebih baik

00:44:00

Assalamualaikum,

Rindu dengan belog yang tak seberape.. By the way, congratulation pada siapa yang berjaya melanjutkan pelajaran. Chewahhh!!! (congrate untuk diri sendiri jugak)

Dolu-dolu masa aku zaman teknik, aku terpaksa join usrah ye la kalau tak kena denda, kena jerit.. Arghhh streesss mak. Benda baik pun nak paksa-paksa. Masuk diploma pun camtu jugak, just paksaan yang lebih sederhana, tak se'extrem' zaman sekolah. Haha. Biasa la, bila benda yang dilabel wajib je, terus aku wat hukum sendiri jadi sunat.

Tapi.... The word that i still remember is ' tempat baru adalah tempat hijrah '...

Hijrah...
Maal hijrah ke??..
Hijrah.... Hurm..
Berubah?

Definisi hijrah ni berat tambah pula nk istiqomah. Haih rasa tak terdaya. Kita amik yang mudah je, 'menjadi lebih baik'

Di alam baru, pasti suasana baru, kawan baru, perasaan baru. Time tu nekadkan kat hati, nak berubah walaupun sedikit lillahita'ala. How to start?
1. Pilih kawan yang baik
2. Rajinkan diri terlibat dengan aktiviti sihat
3. Perbanyakkan amal yang ringkas : kejut roomates solat subuh
4. Turut serta majlis ilmu
5. Korban tenaga turut serta solat berjemaah.

5 perkara mudah untuk permulaan, selebihnya ia akan berubah menjadi lebih baik.

Semua orang ada sisi gelap tersendiri, aku pun.. Dan kadangkala niat berubah selalu terganggu. Dan aku pilih untuk berubah sikit demi sedikit.. Niat dalam hati nak berubah. Dari segi pakaian, percakapan ... Bab tingkahlaku ia berat dan mngambil masa. Bagi ruang pada diri untuk berubah menjadi lebih baik.

Wasalam.

You Might Also Like

0 readers

thanks sweetheart

Subscribe