Subuh di Frankfurt

02:32:00


As salam

Entry sambungan Cinta di Hannover. Masih terngiang-ngiang suasana subuh di Frankfurt. Dingin subuh yang menikam tulang. Kalau ingat waktu tu, aku akan fikir menyesal pakai selai je tudung. Rasa nak sarung sleepingbag sambil berjalan.

Transit lebih kurang sejam setengah di Frankfurt, tapi pengalaman macam setahun. Eceh! Aku rasa macam orang hilang arah bila transit di Frankfurt. Dalam hujan renyai stranger search and guide aku ke masjid, nak perform solat subuh. Tepusing-pusing gak la.

Kalau tanya perbezaan antara pekan kecil Lörrach dengan kota Frankfurt memang jauh beza. Especially orang-orangnya. Sepanjang perjalanan ke masjid, banyak je kau akan jumpa pengemis, pelacur and pemabuk. Hurm jangan tanya aku takut tak. Kalau la stranger tu perempuan mau aku jerit, 'tak payah cari masjid aku takut' .

Persekitaran yang berbeza, jauh beza dari pekan kecil. Iman aku kecik besar je. Sandaran aku tuhan dan stranger je. Ekh kadang aku hilang kepercayaan jugak kat stranger ni. Dia kecik je, and sopan. Garang sikit. Hahah.

Cerita tentang masjid, aku and stranger dok ulang alik hujung jalan ke hujung jalan nak confirmkan mana masjid. Kiteorang jejak tiga masjid masa ni. Tapi dua tutup, penat kot naik turun tangga. Jangan pelik kalau masjid berkunci. Sedih pun ada, aku dah la penat sakit badan lagi. Haih rasa nak marah masa ni dengan stranger.

Lama tunggu depan masjid, menunggu - nunggu kelibat jemaah. Rasa putus asa kalau diikutkan hati. Suasana dia tak safety langsung, tawakallah. Masa ni, ada sorang pak cik tua datang dari jauh nak solat subuh. Dia tak berapa nampak, so stranger kena pimpin dia. Tinggal aku sorang jalan di belakang.

Pak cik tu ingat kami husband and wife. Then stranger clarify, no she is my friend. Pak cik tu pun beri tazkirah , women and men not allowed together.. Bla bla. Aku dengar sipi-sipi je, sebab dia advice stranger. Stranger angguk je.

Sampai masjid, cerita lain pulak. Tiada ruangan solat untuk perempuan. Nak amik wuduk pun pak cik tu guide. Aku cuma boleh ambil wuduk bila jemaah lelaki start solat. Aku rasa frust gila, tapi nasihat orang tua sangat berguna. Nak tumpang solat pun aku rasa takut, semua jemaah lelaki. Mereka pandang aku pelik. Honestly, stranger sangat menjaga kebajikan sepanjang aku nak menunaikan solat.

Aku cepat-cepat tunaikan solat dan keluar dari masjid. Stranger ada tanya, kenapa masjid lain tutup. Pak cik tu cakap maybe diaorang masih tidur, pak cik tu ketuk pintu masjid macam nak runtuh kot. Tak cukup dengan tangan dengan tongkat dia ketuk. Haih aku terbayang kalau la aku silap langkah, mau dia ketuk aku.

Untuk ladies, kalau ditakdirkan kalian disituasi ni tolong belajar cara ambil wuduk dengan pantas tanpa perlu tanggalkan tudung. Mereka akan respect anda. Sebenarnya mereka ada tegur pakaian aku, aku pakai dress paras lutut and jeans. Bagi aku lepas je buat solat. Maybe perkiraan aku silap. So next time aku akan bawa telekung kemana-mana.

Pengajaran yang sempurna dari Hannover to Frankfurt. Kebanyakkan masjid di Germany ni, diuruskan oleh Turkish tapi di Frankfurt aku rasa orang Pakistan. Based on sign and kedai-kedai sekeliling.

Senang je, nak cari masjid. Cuma kadangkala dia sedikit tersorok and creepy. Creepy ikut waktu. Masjid dia kecil je, macam surau kita tapi di kwasan perumahan or kedai makan turki. Cari je kawasan makan halal turki pasti ada masjid sekitar tu.
Laluan masjid yang agak creepy. Maybe waktu ni subuh dan shop tak banyak bukak.

Curi-curi ambil gambar luar masjid, nak ambil gambar dalam masjid takut kene ketuk. Hehe



Sekian entry sesat aku. Nak cerita tempat lain pulak. Hehe. Stay tuned!

You Might Also Like

0 readers

Subscribe